Qualifikationsarbeiten
Bachelorarbeiten
2023
Akyaa, Inge. 2023. Die Bedeutung von Charisma im Rap: Eine phonetische Betrachtung. A04
Biefel, Maike. 2023. Der Einfluss verschiedener Erzählertypen auf die Prominenz der Erzähler- & Protagonistenperspektive in narrativen Texten. C05
Gruber, Lara. 2023. Deutsche Personal- und Demonstrativpronomina im Zweitspracherwerb. C07
Janzen, Solveigh Vera. 2023. Pitch Prominence in Maltese English. A01
Jäger, Melissa. 2023. Antworten auf negative polare Fragen. Eine empirische Untersuchung. A06
Kurzeja, Lukas. 2023. Kognitive und sprechmotorische Defizite bei M. Parkinson im Vergleich zu altersassoziierten Veränderungen. A04
Reinmöller, Milo. 2023. Demonstratives in Tima - A corpus analysis. B02
Wiesner, Katja. 2023. Deverbal nouns in Beria. B02
2022
Rüsche, Kirsten. 2022. Prosodische Markierung von Informationsstruktur bei Kindern mit Autismus-Spektrum-Störung. A02
Thorn, Eva. 2022. Über den Zusammenhang zwischen Theory of Mind und Pragmatik bei Kindern und Jugendlichen mit Autismus-Spektrum-Störungen Presentations. A02
Wittemann, Lena. 2022. Personal- und Demonstrativpronomen in Objektfunktion: Eine Referentenselektionsstudie. C07
2021
Dick, Christina. 2021. Prosodische Markierung in gendergerechter Sprache: eine phonetisch-phonologische Analyse. A04
Möking, Eduardo. 2021. The intonation of feedback signals in the first and second language. A02
Schreen, Janine. 2021. Der Einfluss der Erhebungsmethode auf die Sprechmotorik bei Morbus Parkinson: Eine akustische Analyse. A04
Voigt, Robert. 2021. Kontrast als möglicher Einflussfaktor auf die pronominale Verwendung der Demonstrative der und dieser im Deutschen. C04
2020
Schröer, Tobias. 2020. Investigating potential acoustic correlates of sonority: Intensity vs. periodic energy. A02
Stöber, Mathias. 2020. Testing the effectiveness of mouse tracking in speech perception. A02
2019
Pagel, Lena. 2019. Eine artikulatorische Studie zur Prominenzmarkierung im Deutschen: Die Kinematik des Zungerückens. A04
Masterarbeiten
2024
Herbig, Elisa. 2024. Speech motor control and cognition in Parkinson's Disease. A04
Lindstädt, Hauke. 2024. Can you believe that? The prosody of non-genuine polar questions in English. A01, C09
Lorenz, Sophia. 2024. Accent, Fluency and Comprehensibility in Italian L2 Speakers of German. A04
Pasten, Francisca Munoz. 2024. A Literature Review of Multilingual Assessment. C03
Weber, Sven. 2024 (in progress). Akzente und Gedächtnis: Zum Einfluss prosodischer Prominenz auf die Erinnerungsleistung. A06
2023
Biwer, Max. 2023. Der Einfluss von globaler Prominenz auf die Referentenwahl. C07
Clages, Elli. 2023. Impersonal constructions in Datooga. B02
Donauer, Franziska. 2023. Referenzielle Kohärenz in der Theorie und Praxis. Eine kritische Analyse von Spanischlehrwerken unter Berücksichtigung verschiedener Lernniveaus. C03
Elia, Mara. 2023. Die Vorteile des Lesens im bilingualen Modus bei bilingualen Kindern. C03
Feldmann, Felix. 2023. Effekte der Tiefen Hirnstimulation auf die Dynamik des Sprechens: Ein Vergleich von M. Parkinson und Essentiellem Tremor. A04
Marliani, Karoline. 2023. Eine akustische Analyse der Stimmimitation im Deutschen. A04
Zukas, Tiffany. 2023. Speech Acts and their Intonation: The Prosodic Characteristics of German Imperatives. A07
2022
Braun, Antonia. 2022. Die Dativ/Akkusativ-Alternation in der spanischen Kausativkonstruktion hacer + Infinitiv – Die Agentivität des Causee. B04
Janz, Alicia. 2022. Navigating Common Ground Using Feedback in Conversation - A Phonetic Analysis. A02
Laureck, Lukas. 2022. Converbs in the Wagi dialect of Beria. B02
Oloff, Alina. 2022. Die Auswirkungen der Diskursdimension innerhalb von Sentence Repetition Tasks auf die Sprachkompetenz bilingualer Kinder. C03
Özden, Filiz. 2022. Der Einfluss von Prosodie auf die Pronomenresolution: Eine behaviorale Untersuchung. C07
2021
Henne, Lukas. 2021. Automatic Detection of Prosodic Speech Using Neural Networks. A04
Hohnholz, Martha Elisabeth. 2021. Die Verarbeitung von Satzkoordinationen mit Ellipse: Linksperiphere Ellipse vs. Gapping. A06
Jankowski, Nicole. 2021. Speech impairment and general motor control in Parkinson's Disease. A04
Pagel, Lena. 2021. Articulatory signatures of focus marking in habitual and loud speech. A04
Spaniol, Malin. 2021. The relation between gaze and turn-taking in dyadic conversations. A02
2020
Cho, Hae-Eun. 2020. The influence of prosodic, syntactic and lexical aspects on referent tracking in German. C04
Muhtz, Lara. 2020. Zur zeitlichen Alignierung von Beat-Gesten und prosodischen Prominenzen. Eine Korpusstudie. A06
2019
Jordan-Bertinelli, Anna Pia. 2019. Formen und Mittel der Perspektivierung in literarischen Erzähltexten. C05
Konuk, Gökben. 2019. Grammatische Funktion, semantische Rolle und Diskursprominenz. B04, C04
Rothkegel, Carina. 2019. Empirische Studien zur perspektivischen Interpretation indexikalischer Ausdrücke in indirekter Redewiedergabe. C05
2018
Mertens, Jane. 2018. Alter und Sprechmotorik: Eine akustische und artikulatorische Analyse [A]. A04
Schippling, Melanie. 2018. Three-participant events in Romani. B02
2017
Müller, Lukas. 2017. Die zentralen und peripheren Lesarten des portugiesischen Perfekts – eine explorative Studie für ein integratives Modell. C02
Weeber, Frederike. 2017. Der Einfluss von Zeitdruck in der Textproduktion. Eine experimentelle Studie. C04
Dissertationen
2023
Engel, Eric. 2023. Introducing and tracking discourse entities in French: Aspects of accessibility and “topicality”. C01*
Herrmann, Tobias. 2023. Nonbinary Linguistic Practices in Russian and Czech.*
Sbranna, Simona. 2023. Developing linguistic competence in second language learning: The case of prosody in Italian learners of German. A01*
Veit, Nataliya. 2023. Semantic verb classes in Tima (Niger-Kongo). B02*
2022
Albert, Aviad. 2022. A Model of Sonority Based on Pitch Intelligibility. A01*
Bardají i Farré, Maria. 2022. Nominalization in Totoli and other western Austronesian languages. B05*
Cassarà, Alessia Caterina. 2022. Subject focus in French and Spanish. C01 (Phase I)
Compensis, Paul. 2022. Differential object indexing in Bulgarian - The role of discourse prominence and predictability. C07*
Meuser, Sara. 2022. How Free is Free Indirect Discourse? Empirical Approaches to the Anchoring Mechanisms of Perspective-taking. C05 (Phase I)
Same, Fahime. 2022. Referring Expression Generation in Context: Combining Linguistic and Computational Approaches. INF (Phase II)
Thies, Tabea. 2022. Effects of deep brain stimulation on speech dynamics in Parkinson’s patients. A04*
Weeber, Frederike. 2022. The German indefinite pronoun ein(er). Interpretation and discourse linking. C04 (Phase I)
Wehrle, Simon. 2022. A Multi-Dimensional Analysis of Conversation and Intonation in Autism Spectrum Disorder. A02*
2021
Coenen, Pascal. 2021. The Functions of Vedic cid, íd, īm, ī and sīm. B08 (Phase I)
Fuchs, Melanie. 2021. Demonstrative Pronouns and Attention Orienting. C07 (Phase I)
Kizilkaya, Semra. 2021. Marking changes. Affectedness at the morphosyntax-semantics interface. B04 (Phase I)
Malcher Moreno, Kurt. 2021. Clefts. A cross-linguistic investigation. B05 (Phase I)
Martínez García, María Nuria. 2021. Prosodically Conditioned Realization of Voiced Stops and Vowels in Yucatecan Spanish. A05 (Phase I)
Müller, Lukas. 2021. The Spanish and the Portuguese Present Perfect in Discourse. C02 (Phase I)
Mürmann, Sophie. 2021. Differential Object Marking and Role Semantics in Romance. B04*
Prenner, Maria Katarzyna. 2021. Agentivity in Human Impersonal Constructions in Polish and Russian. B01 (Phase I)
Reuters, Sabine. 2021. Aufmerksamkeit, Prominenz und Sprachproduktion: Eine experimentelle Untersuchung jüngerer und älterer Erwachsener. B06 (Phase I)
2020
Bracks, Christoph. 2020. Prosodic Systems in the languages of Eastern Indonesia: The Prosody-Syntax Interface in Totoli. A03 (Phase I)
Roessig (né Ritter), Simon. 2020. Categoriality and Continuity in Prosodic Prominence. A04 (Phase I)
Romero Heredero, Diego. 2020. Verbal Semantics and DOM in Spanish. B04 (Phase I)
Ventura, Caterina. 2020. Production, perception and online processing of prominence in the post-focal domain. A01 (Phase I)
Zickenheiner, Frank. 2020. Goals in Discourse - From Actions to Rhetorical Relations. C06 (Phase I)
2019
Seidel, Elyesa. 2019. Pseudo-Incorporation and Event Structure. B04, B06*
Vida-Mannl, Manuela. 2019. The value of English in Cyprus' higher education. C03*
2018
Krüger, Martina. 2018. Prosodic Decoding and Encoding of Referential Givenness in Adults with Autism Spectrum Disorders. A02*
*assoziiert oder thematisch inspiriert vom SFB 1252
Habilitationen
2024
Egetenmeyer, Jakob. The linear level of temporal discourse structure: Relationships and interactions. C02
Kaland, Constantijn. 2024. A03
Habilitationsvortrag (17.01.2024): Why are averages more attractive? A new perspectvie from speech rhythm.
2018
Jasinskaja, Katja. 2018. Questions and goals in the structure of discourse. A new look at coherence relations. C06